Wednesday, September 17, 2008

Catatan Ramadhan #2: ‘Hadiah’ buku hijau

Awal pagi aku dah bangkit dari tidor. Aku terkejut tidor seawal jam 3.30am dan aku terus bersahur. Tekak sungguh merasa kering lantas aku singgah ke dapur menikmati air fresh oren! Dan kembali tidor. Subuh ada dalam 30 minit lagi. Memang terasa liat sungguh badan nak bagun di pagi hari. Di tambah pula dengan cuaca yang nyaman dan sejuk, memang kawan baik untuk tidor. Aku bersiap awal untuk ke kelas jam 8am, kelas kegemaran aku! Hehe

Malangnya, sungguh walaupun aku tidak ah setua mana tapi aku lupa betul yang kelas telah dibatalkan. Aduh, Suhaizi! Tapi ada baiknya, aku kembali ke meja untuk menyiapkan tugasan yang telah diberikan dan nyata aku terpaksa mencari buku di Engineering Library yang terletak 2km dari campus aku; City campus. Arrgg... naik basikal lagi best daripada aku menunggu, duduk ‘mencuci’ mata menunggu bas! Hehe

Diluar, cuaca agak dingin dan nyaman sekali. Aku bergegas ke library, dah semasa di luar aku memperhatikan seorang American berdiri di depan jabatanku.“apa dia buat kat sini?” aku bermonolog. Aku sengaja mengheret basikal aku ke arahnya. Lelaki itu siap berpakaian suit hitam kemas, dan bertopi serta bersama-samanya sebuah kotak berisi sesuatu. Aku tidak sempat untuk melihat. Tampak dia memegang sesuatu! Aku menegurnya dan dia membalas teguran aku. Dia acu tidak acu untuk memberikan sesuatu ditangannya kepadaku. Apakah dia? Aku tertanya-tanya. Dia melihat aku beberapa kali. Aku kehairanan. Lantas mengendurkan tangannya serta sesuatu berupa buku hijau ditanganya tanpa menghulurkan kepada aku. Oh, mungkin untuk orang lain agaknya...

Aku mengayuh basikal selama 10 minit untuk ke City Campus, kayuhan yang agak laju dan aku menikmati udara nyaman pagi hari. Selesai mencari buku, aku bergegas pulang. Dan aku kaget! Di sana pun ada orang seperti lelaki yang berdiri di hadapan jabatan aku tadi! Kali ini aku nekad, jika dia hulur aku ‘sambar’ sahaja. Aku ingin tahu! Aku menghampiri seorang lagi lelaki; agak tua kira-kira berumur lingkungan 50an. Aku berhenti di hentian lampu isyarat. Lampu merah. Aku berhenti lantas dia menghulurkan buku hijau, bersaiz tapak tangan. Aku terus mengambil tanpa berkata apa-apa. Aku membalas hanya dengan senyuman.

New Tesament; Psalms Proverbs. Itulah buku yang aku dapat dari lelaki tersebut. Aku terkesima! Rupa-rupanya Bible kecil! Ohh, rasanya tidak salah untuk aku membaca dan cuba memahaminya dan aku akan membandingkannya dengan Kitab Agung, Qalam Allah. Buat seketika aku berfikir, jika mereka berusaha sebegini rupa untuk agama mereka kenapa tidak aku? Hidayah adalah hak Allah, dan dia jua yang berhak untuk membuka hati sesiapapun untuk menerima agamanya, bukan aku dan bukan makhluk yang lain seperti kisah bapa saudara Nabi s.a.w.

P/S: Salam Nuzul Quran

4 comments:

Anonymous said...

The New Testament
= a central element of Christianity, and has played a major role in shaping modern Western culture..but to us, AL-QURAN is everything...

Anonymous said...

menarik seh!!

JustAgurlzNotAprincess said...

zie...sejak ble ko ada blog neh

Anonymous said...

eh cik sesaCun! ape yg menarik?

Ita! hehe aku mmg dah lama bergiat aktif sejak dari mula aku sampai USA hahha just tak expose jek hehe