Monday, September 8, 2008

Ada apa pada Al-Ankabut?


[Kaum Lutt a.s. dan bandar yang dilingkupkan serta dihujani dengan hujan batu]

Inilah surah yang ke 29 di dalam Al-Quran. Pada al-ankabut, Dia menerangkan akidah, sifat keTuhanan dan ketauhidan, serta menerangkan bahwa Nuh a.s itu, Ibrahim a.s, Lutt a.s dan juga Muhammad s.a.w adalah nabi Allah.

Di sana juga Dia menceritakan sejarah kaum nabi Lutt yang binasa akibat perasaan luar biasa manusia-manusa yang murka yang berhawa nafsu kepada lelaki. Dia menghujani kaum Lutt a.s. dengan hujan yang maha dasyat yakni hujan batu dan menterbalikkan permukaan bumi. Dan dalam surah ini juga ada dianjurkan agar orang-oarang yang masih hidup ini mengambil iktibar.

Dan di sana jua Dia menerangkan Tuhan yang Esa yang mana Yahudi patut sembah dan patut mengikuti ajaran Islam dan tidak merancang membunuh Isa a.s. Dan pada surah yang lain juga disebut tentang kemurkaan Allah pada kaum Lutt a.s.

(Demikian juga) kaum Nabi Lut telah mendustakan peringatan dan amaran (yang disampaikan oleh Rasulnya). Sesungguhnya Kami telah menghantarkan kepada mereka angin ribut yang menghujani mereka dengan batu, kecuali keluarga Nabi Lut, Kami selamatkan mereka (dengan menyuruh mereka keluar dari situ) pada waktu jauh malam - Sebagai limpah kurnia dari Kami. Demikianlah kami membalas orang orang yang bersyukur. Dan demi sesungguhnya Nabi Lut telah memberi amaran kepada mereka mengenai azab seksa Kami; dalam pada itu, mereka tetap mendustakan amaran amaran itu. Surah Al Qamar:33-36).


Note: ankabut bererti labah-labah (spider)

Sekadar perkongsian ringkasan QalamNya....Kalau nak detail kene rujuk tafsiran Al-Quran e.g. Ibn Kathir. (Buku ada kat Malaysia huhu)

7 comments:

NURUL IZZA said...

Br je tadi baca terjemahan..seronok bl baca..mcm baca sejarah silam plak..

Anonymous said...

insaf membacenye...keep it up!!

Kopiah Senget said...

To izza: Memang seronok kalu demo baca tapi nak lagi syok kalu de buku tafsir e.g. Tafsir Ibn Kathir

To Shaiza: hehe insaf ke! hehe Just a thought of the day, for me either

murni said...

state sy ni open...kat uni ni ada persatuan tuk org2 sejenis lg..kat sini semua tu normal..mmg terbeliak n pelik sy masa tgk...

minta di jauhkan....

Unknown said...

Raser tenang dan damai bacer blog zie pagi2 nie..pengajaran dr umat2 terdahulu sebenarnya membawa keinsafan dlm diri kita..sama2la kita tegakkan syiar Islam di tanah manapun kita berada :)

oon said...

zie betulka gamba org jadi batu tu, takutnya, ala2 si tenggang pulak

Kopiah Senget said...

To murni: well, in USA it can be anything... no barrier of that.

To Ifa: Tq, its just little of my knowledge.

To Onn: Rasa cam betul! nk kene g cek tgok, g korek mata dia hahahha