Friday, September 9, 2011

Broga Hill


Travel kali ini KS ke Bukit Broga di Semenyih sempadan Selangor dan Negeri Sembilan. Tujuan utama trip kali ini tidak lain tak bukan untuk menikmati suasa puncak bukit yang sungguh mengasyikkan. Ewaaah... Hehe Truely the view was really nice...

Travel ke Broga Hill ni kira-kira dalam 6 bulan yang lepas tika KS masih di Malaysia hehe. KS join kawan bersama-sama Mr. Kelly, Ms Fazlin, Ms Mas and Ms Dilla. Rasanya Bukit Broga is a private place dimana kawasan ini dikelilingi kawasan tanaman kelapa sawit. 

 Actually we do the hiking only 1.7KM against gravity!
 
0500
KS bersama2 kwn yg lain mula bergerak seawal jam 5am, subuh pun belum!! Dan smpai di sana dalam waktu subuh juga laaa. Usai solat Subuh di dalam ladang sawit... kira-kira jam 610am kami mula bergerak mendaki. Suasana panas di awal pagi cukup menghairankan tidak seperti yang dijangka. Apa lagi... Jaket yang dibawa terpaksalah ditanggalkan!

Detik mendaki

Berbantukan cahaya touch light KS dan yang lain menelusuri denai yang telah sekian lama terbina dek lebukkan orang ramai yang selalu naik ke bukit ini. Laluan agak sempit dengan lurah2 yang agak dalam di tepi kiri dan kanan. Mana tidak takut andai tergelincir tengah2 hutan begini ambulance mana mau naik ke kaki bukit yang tak lah tinggi mana sekadar 400 meter dari aras laut.

0715
Tak sampai sejam mendaki kami pun sampai lah ke puncak pertama. Fuh memang perang psycologi betul l nak smapi puncak begini. Bukan senang juga la... agak penat dan sangat baik untuk exercise memanjat. 
Berjalan-jalan 2-3 jam di sana sebelum matahari sempat memanaskan puncak bukit. Tak lama kerna majoriti tak tahan panas dan takot jadi HITAM! Haha
 
Tekap laluan







Tips untuk mendaki adalah ;

1. Jangan melihat ke atas ketika mendaki. Lihat ke tempat yang akan dipijak. Ini sebagai psycologi untuk tidak mudah putus asa kerna melihat ketinggian yang harus ditempuh.

2. Pakai kasut terbaik untuk mendaki. Seeloknya kasut yang khas untuk mendaki yang ada track. Kalau tak, boleh tergelicir! Kalau lah BATA boleh buat kasut berkualiti sikit untuk mendaki, ini tak tak sampai sebulan, dah terkopek tapak kasut! Pengalaman KS mendaki... haha

3. Bawa minuman secukupnya kerna kebiasaannya di puncak tiada sumber air. Walaupun berat tp cuba bawa dlm botol kecil untuk share berat dengan  rakan yang lain. Selain itu boleh bawa eneegy bar. Mmg sedaaaappp ketika lapar! 

Enjoy the moment and snap a lot of pictures! Not too bad nak try aktiviti lasak semacam mendaki Bukit Broga!




Someone left his a broken and wet loose shoes! hehe

No comments: